A World of Warcraft (röviden WoW) a Blizzard Entertainment 2004-ben megjelent számítógépes játéka. A Warcraft sorozat történetét folytatja, pontosan két évvel a Warcraft III: The Frozen Throne eseményei után kapcsolódunk be a történetbe.
A játék stílusa MMORPG (massively multiplayer online role-playing game), azaz csak interneten keresztül játszható szerepjáték, melyet egyszerre akár több százan vagy ezren is játszhatnak egy online világban.
A játékhoz két kiegészítő lemez készült eddig. Első kiegészítője, a The Burning Crusade 2007. január 16-án jelent meg, második kiegészítője, a Wrath of the Lich King 2008. november 13-án jelent meg. A harmadik , a Cataclysm 2009. augusztus 21-én lett hivatalosan bejelentve.
A World of Warcraft jelenleg 11 és fél millió előfizetővel rendelkezik,[3][4][5][6] és a Guinness ezzel a világon a legnépszerűbb MMORPG, világrekordot is tartja ezen cím alatt.
A játékosoknak, mikor belépnek a játékba, választaniuk kell a szerverek, avagy világok (realm) közül. Egy szerveren egy előfizetésről maximum 10 karakter lehet és legfeljebb 50 karakter indítható előfizetésenként (account). A szerverek között a karakterek átvitele fizetés ellenében lehetséges, vagy karakteráthelyezési akciók keretén belül meghatározott szerverek között ingyenesen.
Az európai szerverek közül választható angol, spanyol, francia, német vagy akár orosz nyelvű is. Ez azt jelenti, hogy a játékon belüli szövegek az adott nyelven olvashatók, a játékmesterek is ezen a nyelven kommunikálnak és ez a szerver domináns beszélt nyelve.
A játék első lépése a karakter megalkotása, akit a játékos irányítani fog a játék során. Be kell állítani a karakter nevét (name), nemét (gender), faját (race), kasztját (class), és külsejét (skin). A karakter neme és külseje nem befolyásolja a karakter tulajdonságait, míg a faj és a kaszt igen.
Az alapjátékban nyolc faj közül lehet választani, de ez a szám az első kiegészítővel, a The Burning Crusade megjelenésével tízre, majd a harmadik kiegészítővel, a Cataclysm után tizenkettőre fog emelkedni. A fajok két, egymással harcban álló frakcióba tömörülnek: ez a Szövetség (Alliance) és a Horda (Horde). Továbbá a fajok kezdő tulajdonságai némileg eltérnek, és mindegyiknek van jellegzetes képessége, illetve saját nyelve.
Lásd még: Fajok a Warcraft-univerzumban
A választott kaszt (class) szabja meg a karakter képességeit, az általa használt harci technikákat és varázslatokat. A játékban kilenc alapkaszt választható, de az egyes fajok csak meghatározott kasztok közül választhatnak. A játék második kiegészítőjében vált elérhetővé egy speciális kritériumokat igénylő kaszt is, a halállovag.
A World of Warcraft egyik játékmódja a játékos a környezete elleni (Player vs Environment; röviden PvE) harc, ami a világban előforduló mesterséges intelligencia által vezérelt mobok (rövidítés: mobile object) legyőzését jelenti. A PvE a hagyományos MMORPGkhez hasonlóan a karakter fejlődésének és a játék világának megismerésének útja.
A játékos alkothat csapatot egy vagy több játékos közreműködésével, így segítve a küldetések sikeres teljesítését vagy erősebb szörnyek legyőzését. Két összeállítási forma érthető el:
A parti- és a portyavezető a játékba beépített "célzórendszer" segítségével lehetősége van a szörnyek megjelölésére. A célpont (mark) rendszere több tucat jól megkülönböztethető 2 dimenziós ikonnal dolgozik (mint fehér halálfej; vörös X; kék kocka .:stb) és a vezető előzetes megbeszélés után stratégiát építhet rá (például melyik szörny legyen az első áldozat).
Az egyszemélyes (avagy "szóló" (solo) játék alatt az elpusztított szörnyek után zsákmányolható (looting) "különleges" (uncommon) vagy jobb minőségű tárgyak természetesen csak magát a karaktert illetik, de a parti és a portya alatt már osztozkodni kell (vagy legalábbis kéne), ezért a készítők több elosztási módot tettek elérhetővé.
A World of Warcraft másik játékmódja a játékos a játékos elleni (Player vs Player; röviden PvP) harc, ami a nyílt, illetve a különféle zárt szervereken történik. A PvE alatt leírt csapatleírások itt is érvényesek, ám a zsákmányszerzés, az insták és portya-insták helyett itt az ellenséges játékosok feletti győzelem különböző formái kerülnek előtérbe.
A normál és az RP szervereken a játékos csak akkor kerülhet nyíltan PvP állapotba, ha szándékosan bekapcsolja azt vagy az ellenséges oldalon lévő NPC-t megtámadja. A PvP és a RP-PvP szervereken már automatikus és a territórium alapján dől el, hogy mit lehet tenni: Barátságos (Friendly) területen a játékos oldala büntetlenül megtámadhatja a másik oldalon lévőt, ellenséges (enemy) területen viszont fordítva, a játékos nem támadhat meg a másik oldalon lévőt és vitatott (contested) területen mindenki mindenkit megtámadhat.
A "PvP zászló" (PvP flag) jelzi, hogy a játékos (és az NPC) melyik oldalon áll és egyúttal így a másik oldal számára támadható ellenség. Nem-PvP alapú szervereken a speciális kritériumok megszűnése után az állapot még 5 percig érvényben marad, aztán újra támadhatatlan lesz a játékos. Létezik egy speciális zászló is, amely az arénákon belül és a játék egyetlen "mindenki mindenki ellen" (Free for All) épületében, a nyílt világi Gurubashi Aréna(sanctuary) státusú városokban (Shattrath City és Dalaran) vagy területeken (Stair of Destiny, a Sötét Portál bejárata), valamint a semleges városok őrsége is megtámadja a rendbontókat. közepén érhető el. Ekkor nem érvényes a hovatartozás, mivel a saját oldalán lévő szövetségese is megtámadhatja a játékost. Nem lehet "PvP zászló" alá kerülni menedék
A párbajozás két játékos között lefolyó harc, amely nem okoz halált. A kijelölt játékosra kattintva a "Duel"-lel felkéri a másikat a párbajra. Ha a másik fél elfogadja, a földbe szúródott szimbolikus párbajzászló jelzi a közeli játékosoknak, hogy itt egy mérkőzés veszi kezdetét. A zászló ugyanakkor egy nagy sugarú láthatatlan kör közepét is jelzi, amelyből ha bármelyik fél is kikerül, a párbaj azonnal félbeszakad.
A párbajozást régen csak a játékos szövetségeseivel lehetett simán elérni és a /duel parancssort kellett használni a másik oldalon lévő fél esetében, de mára ugyanúgy felkérheti az egyik fél a másik oldal játékosát a megmérettetésre. A párbaj a játék szabályai szerint nem igazi PvP, mert a két fél nem kerül PvP zászló alá és nem lehet megölni egymást, csak a játékos életerejének 1%-áig lehet lesérülni, majd a vesztes könyörgésével a párbajnak azonnal vége lesz. Párbajozni nem lehet instában, portya-instában, harcmezőn és arénában, mert túl nagy az esély arra, hogy egy mob vagy játékos a sérült párbajozókat megölje, továbbá nem lehet tiltólistán lévő játékossal párbajozni és a semleges városok őrsége sem szereti, ha a tér közepén egymásnak esnek a játékosok. A párbajozás nem csak egy szórakozási forma, két -lehetőleg egy oldalon lévő- ismerős játékos egymást segíthetik a valódi PvP csatákban való felkészülésben.
Kizárólag PvP csatákra kialakított területek, amik mintegy instanceként működnek. Nyerni többféle módon lehet:
Jelenlegi battlegroundok:
A játék egy fiktív univerzumban játszódik, ami rengeteg jól elkülöníthető atmoszférájú és élővilágú zónákból (zone) tevődik össze. Az elérhető zónák lehetnek a Szövetség, a Horda vagy semleges oldalon is attól függően, hogy mire szánták a készítők. A 1-20. szintig terjedő zónák többnyire az egyik oldal kezdőhelyeiként szolgálnak, 20. szint felettiek már semlegesek.
A készítők maximalizálták a határokat, amelyek persze a tengerben végződnek. Jól kivehetőek az óceáni vízi határok, az elsötétedett víz már pályán kívüli területnek veszi a rendszer, átlépve (átúszva) pedig megjelenik egy különleges sárga csík, az erőlét (fatigue). Ez az érték gyors ütemben csökkent, semmiféle hatással nem lehet növeli vagy visszanyerni belőle, és ha bármiféle módon nem tér vissza a játékos a normál területekre (visszaúszás vagy teleportálás), akkor fulladáshoz hasonló halált hal. Ez vonatkozik mind a szárazföldi, mind a repülő hátasokra is. A Külvilág zónáin túl szintén nem lehet a végtelenségig továbbrepülni, az erőlét helyett ezt a világot láthatatlan és teljességgel áthatolhatatlan fal veszi körbe.
A város a World of Warcraft gazdasági, kulturális és szociális központja. A kisvárosban található postaláda (mailbox), kovács-, általános javakat adó, étel-italt felszolgáló, repülőmester, tanult foglalkozástanító és persze fogadó (inn) is, a nála is jelentéktelenebb tábor (camp) már csak az első öt lehetőséggel rendelkezhet (ha egyáltalán rendelkezik). A játékban a faji fővárosok (capital city) rendelkeznek olyan további szolgáltatásokkal, amelyeket a közönséges kisvárosok és táborok nem képesek nyújtani. A fővárosban található az aukcióház (auction house), a bank, a legképzettebb foglalkozás- és kaszttanítók, a fegyvermester, a hadvezér, az arénamester és a fodrászat (barbershop).
A faji fővárosban került, ellenséges oldalon álló játékos számára a város -szervertípusban függetlenül- ellenséges territóriummá válik, ezért automatikusan bekapcsolódik a "PvP zászló". Léteznek nem-faji fővárosok, az úgy nevezett menedék (sanctuary) státusú városok, amelyben minden játékosok közti harc (így a párbaj is) tiltott. A menedék státusú városok az eddig megjelent két kiegészítő fővárosaivá váltak és nem rendelkeznek aukciós házakkal és a mágus számára elérhető portáltanító (portal trainer) kivételével nem lehet találkozni más kaszttanítókkal sem. A repülőmester mellett megtalálhatók a faji fővárosokba vezető átjárók is.
Az goblin kereskedelmi hercegség által vezetett goblin városok nem rendelkeznek menedékjoggal, de a városba illetve annak közelében történő játékosok közti összetűzéseket büntetik attól függetlenül, hogy milyen kapcsolatban vannak a felek a városi őrséggel. Két goblin városban (Booty Bay és Gadgetzan) találhatók bankok és semleges aukciós házak is, de átjárók helyett csak légi fuvarozással állnak kapcsolatba a játékos által elérhető városokkal.
A World of Warcraft hatalmas világában való utazás megtételében az egyszerű kalandozók a gyaloglás mellett rendelkeznek könnyebb és praktikusabb lehetőségekkel. Minden karakternél van u.n. "otthonkő"(hearthstone); Az otthonkő segítségével a fogadóban található portás (innkeeper) a karaktert az adott fogadóhoz kötheti, így az otthonkő használatával visszatérhet oda a játékos. Néhány kaszt rendelkezik speciális lehetőségekkel, mint mozgási sebességnövekedést adó erősítőkkel-formákkal vagy képesek teleportálni illetve átjárókat nyitni meghatározott helyszínek felé. A PvE alatt elérhető találkozókő is az utazást könnyíti meg.
Egyes faji fővárosok közt speciális utazási formákat használnak a nagy távolságok leküzdésére: Stormwind és Ironforge között a gnómok által épített Deeprun villamos közlekedik oda és vissza, Ogrimmar és Thunderbluff között külön léghajó repül, Undercity és Silvermoon City(Orb of Translocation) segíti áthidalni a távolságokat. között pedig egy varázsgömb
A legtöbb városban és táborban található repülőmester (flight master'), akinél a játékos befizethet egy légi útra. A légi utazás sokkal gyorsabb, mint a gyaloglás vagy a szárazföldi hátasok, továbbá biztonságos, hiszen repülés közben nem támadhatják meg a karaktert. Hátránya, hogy irányítani nem lehet, a táj jellegzetességeit bemutatva néha kitérőket is tehet út közben és csak felfedezett helyeken található táborokból a városokba oda-vissza lehet közlekedni vele. A Szövetség tagjai griffmadáron vagy hippogriffen utaznak, míg a Horda wyverneket, sárkánysólymokat és denevéreket használnak.
A karakter bizonyos szintet elérve megszerezhet magának u.n hátas (mount)a lovaglás (riding) nevű tárgyat. A hátas segítségével a közönséges gyaloglási sebességét jelentősen megnövelő lény hátára kerül, viszont nem képes harcolni vagy varázsolni, csak ha leszáll róla, továbbá egy foglalkozást, képzettséget is meg kell tanulni, hogy egyáltalán használni tudja megszerzett paripáját. A lovaglás fejlesztésével a karakter egyre gyorsabb hátasok használatát tanulhatja meg, igaz, rendkívül drága foglalkozás. Az első szintű hátasokat ritka, a másodikat epikusnak nevezik attól függően, hogy a lovaglás fejlődése során milyen szárazföldi- vagy repülő hátast használ a karakter.
Három hátasféle fordul elő.
A hátasok nemcsak gyakorlati szempontból hasznos tárgyak, hanem státusszimbólumok is, főleg ha egy játékos nehezen beszerezhető hátas büszke tulajdonosa.
Mint minden MMORPG-t, úgy a World of Warcraft világát is bonyolult gazdasági hálózat veszi körül, ami a küldetések után kapott díj, a leölt mobok és NPC-k után összeszedett zsákmány illetve a begyűjtött nyersanyagok és előállított késztermékek, szolgáltatások rendszeréből áll.
A játékosok több pénzszerzési lehetőség közül élhetnek, közös jellemzőjük, hogy nagyon unalmas, időt rabló tevékenységek.
A bank a World of Warcraft egyik legfontosabb raktárrendszere. A bankban lehet tárolni a karakter számára fölösleges tárgyakat, hogy ne foglalják a helyett a táskáiban. A bank elsőre ingyenes szolgáltatás, csak a fiókbővítés kerül egyre többe. Az alap tárolókapacitást bővítő fiókok helyének megvásárlása után a karakternek kell behelyezni táskákat, amelyek ezután véglegesen benne maradnak, csak kicserélni lehet őket más táskákra. A bankok pénzt nem tesznek letétbe, csak tárgyakat lehet behelyezni és csak a fővárosban valamint egyes goblin városokban találhatók meg.
Az aukció (auction) a játék gazdasági életének szíve, minden más e tevékenység köré szerveződik. Az aukció a fővárosokban található aukcióház (auction house; röviden: AH) területén folyik, ahol a karakter aukcióra bocsájthatja megszerzett tárgyait, de licitálhat és vásárolhat is.
Aukciózás - A karakter behelyezheti a nála található, nem-lélekhez kötött tárgyait a tárgy eredeti értékének egy bizonyos százalékának cserébe.
A karakter különböző foglalkozásokat (profession) tanulhat meg, hogy nyersanyagokat gyűjtsön, készítsen magának és másoknak is hasznos holmikat vagy csak szórakozás gyanánt elüsse az időt. Két válfaja van:
|